Roditelj treba dete da nauči dve osnovne stvari: da nije sve što je prijatno istovremeno i korisno; da nije sve što je neprijatno istovremeno i štetno.



Kada se rodi, malim detetom upravljaju urođeni biološki programi. Takvu vrstu motivacije imaju i životinje i ona je veoma jednostavna: sve što je prijatno ocenjeno je kao dobro i korisno, a sve što je neprijatno je ocenjeno kao loše i štetno. Zato ovu vrstu motivacije, prema Frojdu, koji ju je prvi i opisao, nazivamo princip prijatnosti.

Za razliku od životinja - koje su prirodnom selekcijom genetski pripremljene za život u određenom prirodnom okruženju koje je relativno stabilno i koje se stotinama godina ne menja, ljudi ne žive u prirodnom okruženju već u okruženju koje su sebi napravili, a koji zovemo ljudsko društvo.

Kada bi odrasla osoba počela da se ponaša isključivo u skladu sa principom prijatnosti, veoma brzo bi došla u sukob sa društvenim normama i bila ocenjena kao problematična, devijantna ili nenormalna.

Cilj svakog roditelja jeste da pomogne detetu da odraste i da ga pripremi za samostalni život u društvu. Zato je roditelj taj koji tokom procesa odgajanja deteta treba da utiče da dete promeni svoju biološki programiranu motivaciju.

Roditelj treba da malo dete nauči dve osnovne stvari. Prva je da nije sve što je detetu prijatno istovremeno i korisno - da postoje i štetne prijatnosti. Druga je da nije sve što je detetu neprijatno istovremeno i štetno - da postoje korisne neprijatnosti.

Ovo učenje se odvija kroz neizbežan, arhetipski konflikt roditelja i deteta. Dete u tom konfliktu zastupa biologiju, a roditelj zastupa društvo. Jezikom psihoanalize, to je konflikt principa prijatnosti i principa realnosti.

Za dete je ovaj konflikt bolan zato što pogrešno misli da ga roditelj voli samo ako mu povlađuje. Ono, u ime ljubavi, pokušava da roditelja podredi sebi i svojim željama. Svako roditeljsko "ne smeš!" i "moraš!" dete razume kao odbacivanje i to jasno izražava. Samo onaj roditelj koji je svestan svog cilja i neizbežnosti konflikta sa biološkim u detetu, može dobro da odigra svoju ulogu i uspešno odoli detetovim protestima i inteligentnim emocionalnim ucenama.

Kada dete shvati da mora da se podredi roditelju, i da disciplinovanje nije negacija ljubavi, tada je prihvatilo princip realnosti, piše "Politika".

Roditelj koji detetu nudi ljubav, ali i jasnu disciplinu, utiskuje se u detetovu psihu kao "unutrašnji roditelj" koji je u detetovom kasnijem životu izvor samoljubavi i samodiscipline. Ako roditelj želi da mu dete bude stalno srećno, mora da mu popušta, tako da nastaje popustljiv "unutrašnji roditelj". Ovakvo dete kasnije ne može sebe da natera da radi ono što treba ili da ne radi što ne treba. Zato savremeni roditelji treba da odbace sladunjavu ideologiju stalno srećnog deteta, jer "bezkonfliktno" vaspitanje ne daje dobre rezultate.

(MONDO)


 

NAJČITANIJE

Zvuk bušilice niko ne voli, ali redovne posete stomatol...

Isključenja struje u utorak i sredu. ...

Ovo je period godine kada mnogi ulažu dodatni trud da s...

Srbija se, poput mnogih drugih zemalja, suočava sa prob...

Hormonski disbalans je stanje koje može značajno utica...

Posao za zidara, tesara i armirača. ...

NAJNOVIJE

Tražite pouzdan proizvod za održavanje higijene podova...

Na teritoriji opštine Bečej, kada se steknu adekvatni ...

Zbog remonta distributivnih trafo stanica, izgradnje pri...

Obaveštavamo Vas da će ”Ciklonizacija“ AD Novi Sad...

Posao za dva službenika obezbeđenja ...

Posao za dva vozača kombija ...

Save
Cookies user preferences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Analytics
Tools used to analyze the data to measure the effectiveness of a website and to understand how it works.
Google Analytics
Prihvati
Otkaži
Shopify.com
Prihvati
Otkaži
Unknown
Unknown
Prihvati
Otkaži