Kad god zastudi i snežna vejavica zatrpa puteve, vozači koji voze deonicom Novi Sad – Ruma preko Iriškog venca požele da je zamene tunelom.

 

Ove zime želja za tunelom je izraženija nego ikada jer surovi uslovi na vrhu planine otežavaju prolaz vozilima, a saobraćajnica se često zatvara za kamione.

O izgradnji tunela se priča godinama, najviše se ističe njegova neophodnost, tu i tamo se pomenu i mogući investitori, ali još uvek je sve u fazi iščekivanja.

Mnogi komentarišu da je najavljena izgradnja tunela tek predizborni trik na koji više niko ne naseda. Pokrajinski sekretar za nauku i tehnološki razvoj prof. dr Dragoslav Petrović potvrdio je da je doneta odluka o izradi idejnog projekta tunela, za šta će novac obezbediti Fond za kapitalna ulaganja Vojvodine. Druga je priča ko će i pod kojim uslovima finansirati izgradnju. On kaže da je u opciji i davanje izgradnje tunela u koncesiju, ali, o tom – potom.

Isplativija duža varijanta
Planirana je izgradnja tunela koji bi ulazio kod Paragova, a izlazio kod Iriga. Postoje dve varijante ove kapitalne investicije. Po prvoj, tunel bio bi dugačak 1.233 metra, a cena gradnje, okvirno, 30 miliona evra. Duži tunel, od 2.790 metara, koštao bi deset miliona evra više, a imao bi dvostruke efekte – u saobraćajnom i ekološkom smislu. Od Paragova do ispod Iriga u dužini od 11,5 kilometara ne bi bilo uspona većeg od četiri procenta, a uštede samo na gorivu isplatile bi troškove izgradnje cele trase za 16 godina.

Još se prilikom posete predsednika Srbije Borisa Tadića Kini 2009. razgovaralo, između ostalog, i o učešću domaćina u gradnji tunela kroz Frušku goru.

Zatim je prošle godine predsednik Pokrajinske vlade Bojan Pajtić najavio da će Pokrajina i Republika zajednički finansirati izgradnju tunela, vrednog 38 miliona evra, te da će se uputiti i zahtev fondovima EU. On je najavio da bi izgradnja tunela mogla početi u prvoj polovini ove godine i da postoji interesovanje stranih ulagača za projekat.

Potpredsednik Vlade Vojvodine Ištvan Pastor kaže da se sa sticanjem statusa kandidata otvaraju mogućnosti apliciranja za pretpristupne fondove iz kojih se "dižu ukupni kapaciteti buduće članice EU i približava onome što se naziva evropski prosek”. A za to treba da budemo spremni i imamo gotovu dokumentaciju, od prostornih planova kojima su definisani željeni putni pravci, do projekta.

Predsednik opštine Irig Vladimir Petrović izjavio je da su oni uradili sve što je bilo do njih, uskladili su svoje planove s prostornim planom koridora preko Fruške gore na putu M-21, koji je izradila Republička agencija za prostorno planiranje.

On kaže da, očito, volja za izgradnjom tunela u Vladi Vojvodine postoji i u pripremi je projektna dokumentacija. Opština Irig, pak, nema nekih nadležnosti, osim želje da se saobraćaj izmesti iz mesta izgradnjom obilaznice.

Po nalogu Puteva Srbije još ranije je beogradski Institut za puteve izradio generalni projekat magistrale preko Fruške gore od Novog Sada do Rume, Šapca i Loznice s prethodnom studijom izvodljivosti. Određena idejna rešenja već postoje u sklopu obilaznice oko Iriga, svojevremeno je urađen i projekat samog tunela, što je sve zajedno dobra podloga za izradu idejnog projekta. Međutim, najveći problem su finansije.

 

izvor: B92