Brojni Bečejci, mahom penzioneri, proteklih dana telefonom su pozivani na besplatne zdravstvene preglede, na koje ih je zvala, kako su se predstavili, "zdravstvena agencija".

Piše: Tijana Janković

 

Etelka Janković (77) iz Bečeja kaže za Mrežu 21 da joj je telefon prvi put zazvonio pre mesec dana i da su je potom pozivali jednom nedeljno, sve dok konačno nije potvrdila svoj dolazak na pregled u Mesnu zajednicu prošlog četvrtka.

- Ljubazan glas sa druge strane obaveštavao me je o besplatnom pregledu i dijagnostici celog tela. Takođe se interesovao i o mom zdravlju. Želela sam da znam ko su to "oni", ali mi je čovek kratko odgovorio da ih finansiraju iz Mađarske, prebacujući opet priču na zdravlje. Naglasila sam da neću ništa da kupim, da sam penzionerka i da nemam novca, na šta mi je on nekoliko puta ponovio da samo žele da obave preventivne preglede, da im je najvažnije naše zdravlje, da ništa ne prodaju i da je sve potpuno besplatno.

Kako su zdravstvene usluge sve skuplje, a na preglede se čeka i više meseci, ova penzionerka je, kao i mnogi njeni sugrađani ipak rešila da ode na besplatan pregled.

- Bilo nas je dvadesetak. Nekakvim aparatom su nam merili pritisak, dotok kiseonika u krvi i potom težinu. Ništa od kompletnog pregleda koji su obećavali preko telefona. Dok smo čekali rezultate, žena koja se predstavljala kao doktorka je preko dva sata pričala o ishrani i zdravim načinima života. Kako me to nije zanimalo, htela sam da odem ranije, ali mi je rečeno da sačekam, jer, kako su rekli, rezultati mi nisu baš najbolji. Ali, koji stariji čovek ima idealne rezultate? Tada su nam ponudili nekakav aparat koji se stavlja na ruku i koji će nam rešiti sve probleme, a koji, samo danas, umesto 2.000 evra košta 1.000 evra.

Ova Bečejka nije kupila aparat, ali kaže da je bilo zainteresovanih koji su ostali da se dogovore oko uslova kupovine.

U Mesnoj zajednici su za Mrežu 21 potvrdili da su svoj prostor iznajmili i to firmi "Merino Trend" iz Subotice.

Međutim, u tom preduzeću nisu bili raspoloženi da komentarišu navode građana, uz opasku da oni nikada nikoga nisu terali da prisustvuje prezentaciji i/ili kupi proizvod. Takođe su dodali da zvaničnu izjavu mogu dati za dve nedelje, isključivo u prostorijama firme u Subotici i "kada se odgovorno lice vrati sa odmora".

Po podacima Agencije za privredne registre, firma na teritoriji Srbije posluje već devet godina i za to vreme je tri puta promenila sedište, odnosno adresu, i dva puta zakonske zastupnike, koji su u oba slučaja iz Mađarske. Takođe, iako na prezentacijama prodaju proizvode za koje kažu da su "poslednja reč tehnologije" još uvek nemaju sopstveni sajt na kojem bi se mogla pogledati specifikacija ponuđenih proizvoda.

Da su u pitanju lica koja su vešta u prodaji i koja veoma dobro koriste strahove ljudi, ocenjuje za Mrežu 21 Nenad Bumbić iz Zaštite potrošača i dodaje da se radi o organizovanoj grupi ljudi, koji već više godina dovode građane u zabludu.

- Mi smo njih više puta prijavljivali Ministarstvu zdravlja i drugim nadležnim organima. Inspekcije su im oduzimale robu, firme su bile zatvarane, pa otvarane pod drugim imenima, a ta grupa ljudi i dalje nastavlja da vara, pa čak idu do te mere da tvrde kako uz korišćenje tih proizvoda, možete obustaviti terapiju koju trenutno uzimate, što je izuzetno opasno.

Bumbić ističe da aparati nisu štetni po zdravlje ljudi, ali da svakako ne donose obećanu medicinsku korist.

- Tako ste mogli da kupite kadicu koja će izvući sve toksine iz vašeg tela, ako držite noge u njoj petnaest minuta. U pitanju je prevara. Mi smo uzeli jedan takav uređaj i odneli ga na testiranje. Radi se o elektrolizi, a prljavština koja se pojavljuje i koju ljudi vide, nisu toksini već rđa - otkriva naš sagovornik dodajući da identična kadica za izvlačenje toksina, na sajtu za kupovinu "Alibaba" košta oko 8 dolara.

On ujedno poziva navedenu firmu da održi javnu prezentaciju svojih proizvoda kako bi sve uverila da nije u pitanju prevara, već zaista njihova briga za zdravlje građana.

Jovanka Nikolić iz Asocijacije potrošača Srbije (APOS) ističe za Mrežu 21 da Zakon o zaštiti potrošača potpuno jasno definiše kupovinu na prezentacijama.

- Ukoliko do kupovine dođe, građani, odnosno potrošači imaju pravo da u roku od 14 dana, od dana kada su pristali da kupe proizvod na nekoj prezentaciji, bez bilo kakvog objašnjenja raskinu ugovor, odnosno vrate proizvod i traže novac nazad. To izjavljuju na obrascu koji je prodavac dužan da ima na tom proizvodu ili odštampan na papiru. Ali ako prodavac nema taj obrazac, potrošaći imaju rok od godinu, odnosno 365 dana, od dana kupovine, da vrate robu.

Ukoliko prodavci ne žele da vrate novca, proizvod treba poslati sa pismom i povratnicom na adresu koja je navedena na računu. Ipak, kako Bumbić dodaje, u praksi to ne ide tako glatko.

- Na toj adresi često nema nikog. Onda dolazi do malo veće muke - kako taj novac vratiti. Ipak, ako niste dobili pravu adresu, računa se da ste onemogućeni da ostvarite svoje zakonsko pravo i zaštitu morate da potražite na sudu, što ume da bude poprilično sporo - kaže Bumbić uz napomenu da je svest potrošača o pravima koja imaju i dalje na prilično niskom nivou.

Jovanka Nikolić iz APOS-a poručuje potrošačima da se više interesuju o svojim pravima i da se slobodno i češće obraćaju udruženjima za zaštitu potrošača.

- Potrošačima savetujem da ne zloupotrebljavaju svoja prava, ali i da budu uporni jer imaju određena prava po zakonu u slučaju da su obmanuti, prevareni, kada je roba loša, ili kada imaju određena prava po zakonu, a trgovac im ih ne saopštava - zaključuje Nikolićeva uz napomenu da je u oblasti zaštite prava i interesa potrošača u Srbiji puno toga unapređeno, ali na papiru, te da je sada potrebno da institucije počnu to i da primenjuju u praksi.

Ovaj tekst je proizveden u okviru projekta "Mreža 21" koji finansira EU. Sadržaj predstavlja odgovornost Radija 021 i ni na koji način ne odražava stavove Evropske unije.

izvor: Mreža21