Odluka žirija ovogodišnjeg Be:femona u Bečeju.



Ovogodišnji žiri u sastavu: Dušanka Glid Stojanović, predsednica žirija, Hana Selimović i Robert Raponja, doneo je jednoglasno odluku da za najbolju monodramu na 5. “Be:femonu” podeli dve ravnopravne nagrade autorskim timovima predstave “Dnevnik jednog luđaka” (igra: Ozren Grabarić, reditelj: Marjan Nećak, video: Marin Lukanović) i "Edit Pjaf" (igra: Milena Živanović, rediteljka: Ana Popović, autor teksta: Sara Radojković, autor muzike: Jug Marković).

Žiri dodeljuje nagradu mono-operi “Dnevnik jednog luđaka” zbog ulaska u Gogoljevu pripovetku neurološkim putanjama umetnosti - kao laparaskopskim metodama u živčani spoj čoveka izmučenog sistemom. Ova predstava pokazuje kako je iznurujućom repeticijom potaknuta labilnost svakog normalnog čoveka koga sredina smatra ludim, da bi ubrzo potom i on sam poverovao u to. Ta izopačena sudbina pametnih i ta iznurujuća trpnja od dobrog čoveka naprave ludaka sklonog potčinjavanju. Ozren Grabarić maestralno dočarava ovaj psihodelični čin koji u osnovi ima psihopatsko osećanje jastva.

Izborom različitih sredstava iz iskustava performativne forme (zvuk, objekat, muzika, video) izvedba glumca ili performera na sceni može biti isprazna i pozorišno nedovoljna. Međutim, u slučaju ovog autorskog trojca, ova mnogo puta viđena drama postaje kao koncert, nova opera (i to na nematernjem jeziku), uz pregršt nepogrešivih rešenja, dobrog ukusa i velikog talenta koji komunicira sa publikom bilo kog godišta i otvara umetnički prostor koji je polje borbe koje jedino treba imati za cilj. To je stremljenje ka individualnoj borbi, ako već ne ka kolektivnoj, što nam i ovaj festival monodrame već pet godina omogućava.

Monodrama “Edit Pjaf” ulazi u srce publike odmah i ona, za razliku od ravnopravno nagrađene monodrame koja atakuje na naš cerebralni sistem, smelo ulazi u naš emotivni sistem. Milena Živanović sa svojim autorskim timom spaja varijete, cirkus, pantomimu, burlesku i muziku, i sve to veoma sugestivno, smelo, srčano, emotivno i nepretenciozno. Njihova Edit je i pisana i vođena i glumljena tako da možemo videti taj veliki život majušne ženice kojoj su pariske ulice kao krvotok, siromaštvo kao prihvaćena sudbina, gubitak kao neminovnost, glad kao deo stvarnosti, a talenat kao ulazak u krugove kojima nikada nije pripadala niti im se divila.

Milenina prostodušnost i nesentimentalnost, i to poniranje u temu ovog projekta jeste glumačka veština i vrlina koja nas provodi živo kroz strahove i lavirinte duše i propale ljubavi i nedaće takvog talenta, ne oponašajući zamišljeni karakter nego doživljavajući neki mogući, inspirisan onim što glumica već sama jeste, To Milenu stavlja u krugove onih kojima je pozorišni put, po mogućstvu što teži, zapravo najprirodniji put.

Specijalnu nagradu za scensku bravuru dobila je Lőrinc Tímea: za nadahnutu interpretaciju i bogatstvo unutrašnjeg života lika za ulogu Bess u monodrami "Hullámtörés".

Konačno, u vezi sa “Be:femonom”, dodala bih da ovih 5 godina festival egzistira pre svega zahvaljujući direktoru Gradskog pozorišta Bečej Zdravku Petroviću i njegovom timu, i njihovoj u isto vreme viteškoj i žonglerskoj borbi da ovim ljudima pruže mogućnost da izađu i pokažu svoj izabrani eskapizam.

Dušanka Glid Stojanović, predsednica žirija 5. Be:femona

Fotografija: N.Sretenović