Svega 1,3 procenta ispitanih (na uzorku od 1.200 ljudi) znalo je da ima pravo na reklamaciju pune dve godine od kupovine robe
Znam da postoji zakon koji štiti potrošačka prava i mogu da navedem bar jedno od njih, pravo na reklamaciju recimo, ali mislim da građani Srbije od trenutka kada nešto kupe imaju svega 15 dana za žalbu.
Ovo je tipičan odgovor na neka od pitanja anketiranih građana u poslednjem istraživanju koje su sproveli Ministarstvo poljoprivrede i trgovine i projekat Evropske unije (EU) za jačanje zaštite potrošača u Srbiji, finansiran sredstvima IPA fonda.
Odgovor je naravno samo delimično ispravan, što ukazuje da potrošači uopšteno jesu informisani, ali detalje zakona slabo poznaju. Svega 1,3 procenta ispitanih (na uzorku od 1.200 ljudi) znalo je da ima pravo na reklamaciju pune dve godine, bez obzira na to da li je trgovac izdao garanciju.
Ni odgovori na ostalih pedesetak pitanja ne ukazuju da je došlo do značajnijeg pomaka i da su državne institucije i potrošačke organizacije našle pravi put za plasiranje korisnih informacija građanima.
– Građani Srbije znaju uopštene stvari. Svesni su da imaju pravo da se žale i to je dobro. Nisu pasivni, ali sa nekim specifičnostima kao što su rokovi reklamacije i garancije nisu upoznati. To je, dakle, nešto na čemu se mora poraditi – istakla je Gražina Rokicka, glavni ekspert za zaštitu potrošača, projekta „Jačanje zaštite potrošača u Srbiji” na jučerašnjem okruglom stolu u organizaciji Ministarstva poljoprivrede i trgovine . Zbog toga se, pokazuje istraživanje, o potrošačkim temama koje ih interesuju najviše obaveštavaju iz medija (televizijapretežno i dnevne novine i časopisi), od rođaka i prijatelja, a veliki broj njih dešavanja prati na internetu. Institucije i potrošačke organizacije gotovo da su nevidljive kao izvor informacija. Poražavajuće je i da čak 88 procenata nikada nije ni pokušalo da se informiše o svojim pravima, a većina njih obrazložila je takav stav odgovorom da „ne vidi korist od toga jer je sam koncept zaštite nejasan, nedostupan”… S druge strane, ohrabruje to da želja za dobijanje jasnih i tačnih informacija o pravima potrošača ipak postoji, jer se na ovaj način izjasnilo više od 60 odsto ispitanika.
Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije, imao je primedbe na princip ispitivanja, istakavši da se rezultati uglavnom razlikuju od informacija koje on dobija.
– Nije nam rečeno u kojim gradovima su anketirani građani, kakva je obrazovna struktura. Mi imamo potpuno drugačije rezultate, naša iskustva pokazuju nešto drugo– rekao je Papović.
----------------------------------------------------------
Za savetovališta 32, 2 miliona dinara
Ministarstvo poljoprivrede i trgovine pokrenulo je juče internet stranu www.zastitapotrosaca.gov.rs na kojoj se nalaze sve bitne informacije iz te oblasti. – Sadašnje stanje u ovoj oblasti je bolje nego ranijih godina. U 2011. godini rešeno je 6.634 prijava građana.Planiramo da napravimo strategiju zaštite potrošača u narednih pet godina, kojom želimo da pojačamo svest o pravima koja imaju, osnažimo potrošačka udruženja i konsolidujemo zakonodavni i institucionalniokvir– rekla je Ljiljana Stanković, pomoćnica ministra poljoprivrede, trgovine, šumarstva i vodoprivrede. Ona je najavila da će u naredne dve godine uz pomoć IPA fonda, biti obezbeđeno 32,2 miliona dinara za finansiranje četiri potrošačka savetovališta u Srbiji, da je u toku izrada pravilnika o dodeli sredstava i da se uskoro može očekivati objavljivanje konkursa.
izvor: Politika